Hundträning!

Lite tankar om hundträning! Är trött på att höra att om man tränar på brhkl så det enda man gör där är att ge köttbullar till hundarna! Ja vi kör med positiva träningsmetoder och ja vi belönar hundarna! Men det är liksom inte det enda! Nu pratar jag för mig själv: jag läser av hundarna och anpassar träningen efter varje individ! 
Dom får belöning när dom gör rätt men man får ändå ha krav på hunden med! O det behöver inte vara att man trycker i dom en köttbulle varje gång utan ett bra kan räcka, en klapp, ett kroppsspråk, en lekstund/kamp! Och ja jag korrigerar mina hundar om dom gör fel o där går jag in i bestämmande o ställer krav på hunden! Men det betyder INTE att jag slår eller är orättvis mot hundarna!
 Va tydlig mot hunden vad som är rätt o fel, MEN som sagt individanpassat! Iron är mkt "hårdare" än greta o får gå in med mer bestämmande utan att det trycker ner honom elr gör han låg, medans greta är mkt känsligare o där gäller gör om tills det blir rätt o belöna då!

Som ex kan jag inte förstå vissa hundtränare (nämner inga namn) som då bara har kravställning på hundarna o man belönar inte! Man säger inte vad man vill ha ut av hunden utan väntar tills den gör fel o då jäklar får den ryck/spark/slag mm! eller man tar ut hunden ur bilen för att träna o det första hunden får är ett slag över ryggen med kopplet för att den ska minsann veta att "det är jag som bestämmer"🤮 det är ingen korrigering utan ren misshandel! 

Sen om man då jämför jakthundar så får dom belöning hela tiden i själva jakten/spåren mm... 
Våra ikke jakthundar får inte samma belöning i vår träning o varför skulle inte dom få belöning på annat vis då? 
Nej va tydlig o visa o berätta för hunden vad den ska göra o jobba med den för den ska göra rätt o belöna när den lyckas! 
Ex fot/gå fint/ stanna osv o då hjälper man hunden tills den lyckas, INTE ska hunden behöva gissa vad den ska göra o så få ett slag/ryck för den inte gjorde rätt! 
Nu jämför jag två väldigt olika hundträningsmetoder för att förklara och det andra jag nämner är saker jag sett folk gör! 
Framför allt ska träningen vara rolig för både hund o förare! Jobbar mkt med relationerna med mina hundar o blandar mkt lek in i träningen! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0